سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردباری جامه دانشمند است، پس مبادا که آن را برتن نکنی . [امام باقر علیه السلام ـ در نامه اش به سعد خیر ـ]
کل بازدیدها:----168022---
بازدید امروز: ----2-----
بازدید دیروز: ----11-----
الهه بانو

 

نویسنده: الهه بانو + لیلا... (گاهی)
پنج شنبه 84/10/22 ساعت 12:0 صبح

 

 اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای، پس از مکه مکرمه و براساس

مصوبه وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی

 به عنوان دومین مرکز فرهنگ جهان اسلام به مدت یکسال

شناخته شده است.

 پرچم پایتختی جهان اسلام، سه شنبه شب در میدان امام اصفهان در میان پرچم ‪ ۵۷‬ کشور اسلامی، که با نورافشانی همراه بود در آیینی به اهتزار درآمد.

به گزارش ایرنا، شهردار اصفهان در این آیین، گفت: سرمایه‌های فرهنگی، تمدن وفرهنگ اصفهان به تنهایی موجب آن نشد تا این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ‪ ۲۰۰۶‬ انتخاب شود، بلکه قابلیت‌های دیگری در این انتخاب نقش آفرین بود.

دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد از این ظرفیت‌ها با عنوان لایه‌های زیرینی نام برد و انها را شامل مسائل توحیدی، میراث‌های معنوی و دینی و وجود مشاهیر علمی عالم اسلام در اصفهان دانست.

وی گفت: اینها موجب پذیرش اصفهان بعد از مکه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد.

شهردار اصفهان افزود: ما باید خودباوری و توانستن را در بین مردم تقویت کنیم.

وی گفت: در مقوله پایتخت فرهنگی جهان اسلام بحث اصفهان گرایی مطرح نیست، بلکه این ظرفیت برای احیای تمدن اسلامی و برای اسلام و وحدت مسلمانان است.

در این مراسم نماینده ویژه رییس جمهوری ونزوئلا و ‪ ۲۴‬سفیر و کاردار از کشورهای اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، روحانیون و مسوولان استان اصفهان و مردم شرکت کردند.

اجرای سرود، حمل پرچم‌های کشورهای اسلامی توسط دوچرخه سواران و نمایش در سطح شهر، پرواز پاراگرایدر و گلباران شرکت‌کنندگان در مراسم، پخش اذان با صدای مرحوم موذن زاده اردبیلی و اجرای موزیک فیلم محمد رسول‌الله هنگام افراشتن پرچم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

به مناسبت پایتختی فرهنگی اصفهان در جهان اسلام و عید سعید قربان همچنین مراسم نورافشانی در سی و سه پل اصفهان برگزار شد.

 

در حاشیه برگزاری این مراسم حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اصفهان قابلیت‌های فراوانی در این برهه برای عرضه به سایر سرزمین‌ها و شهرهای اسلامی دارد.

وی از این قابلیت‌ها با عنوان وجود اماکن فرهنگی، تاریخی و اسلامی و وجود نیروهای جوان و مستعد این شهر نام برد.

حجت‌الاسلام محمدی عراقی، گفت: این فرصت اینک برای اصفهان فراهم شده تا توانمندی‌های خود را عرضه نماید.

با تصمیم وزیران فرهنگ سازمان کنفرانس اسلامی، اصفهان در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد که مراسم رسمی این انتخاب فردا چهارشنبه در روز عید قربان با قرائت پیام رییس جمهور برگزار می‌شود.

در مراسم رسمی پایتختی اصفهان که رییس مجلس شورای اسلامی،سفرای کشورهای اسلامی مستقر در ایران و شماری از اندیشمندان داخلی و خارجی نیز حضور دارند، پیام رئیس جمهوری قرائت می‌شود.

 

 

رئیس جمهوری در این پیام از خداوند متعال، صلح و عدالت پایدار برای همه مردمان در همه سرزمین‌ها آرزو کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است :


بسم الله الرحمن الرحیم
انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام،از سوی سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی کنفرانس اسلامی ، فرصتی تاریخی پیش روی ما قرار داده است.

گزینش اصفهان به عنوان دومین پایتخت فرهنگی جهان اسلام پس از مکه معظمه نشان از نقش آفرینی این شهر در فرهنگ و تمدن پربار اسلامی ، ایرانی دارد، تمدنی که درسایه تلاش و مجاهدت حکیمان و عالمان ،فقیهان ومحدثان، هنرمندان و عارفان شکل گرفت.

این میراث گرانقدر مرهون هوشمندی ایرانیانی است که قلوب خویش را تسلیم پیام برآمده از فطرت پاک انسانی اسلام نمودند و با خلاقیت و هنر خویش جاودانه‌ترین میراث بشری را بر پایه عدالت بنا نهادند.

در این عرصه ، اصفهان نقش بسیار ممتازی را به خود اختصاص داده است ، مکتب فیلسوفان ، هنرمندان و فقیهان این سرزمین پیوسته چشمه جوشانی بوده است که تشنگان حقیقت و معرفت را سیراب کرده است.

مردمان پرکار، صبور ، میهمان نواز و مجاهدان سراسر شور و صداقت، اصفهان را همچون نگینی در حلقه زیبای تمدن اسلامی متجلی کره است.

باید از این فرصت تاریخی برای اعلام این پیام و شناساندن فرهنگ دیرینه اسلامی ، ایرانی بهره‌گرفت تا اصفهان میقات همه دلدادگان حقیقت و تماشاگران رازهای نهفته در هنر پایداری و جاودانگی این ملت باشد.

شورای عالی" اصفهان ، پایتخت فرهنگی جهان اسلام"، نیز باید همه تلاش خود را برای تعالی فرهنگی و همبستگی جهان اسلام به کار گیرد.

از دست اندرکاران سازمان فرهنگی، علمی‌و تربیتی کنفرانس‌اسلامی ( آیسسکو) و سایر مسوولان فرهنگی اسلامی که این فرصت را پدید اورده‌اند سپاسگزارم.

در این روز توحیدی و ابراهیمی که سرود همنوایی و وحدت در سرزمین‌های اسلامی و مهبط وحی ، جاری است، آغاز این حرکت را به فال نیک گرفته، و از خداوند متعال صلح و عدالت پایدار را برای همه مردمان در همه سرزمین ها آرزو می‌کنم.

تمنای آن دارم که همه انسانها هر چه زودتر زیبایی زیستن در پناه عدالت وآرامش مهدوی که به دست آخرین وارث پیامبر بزرگ رحمت ( ص) رقم خواهد خورد را درک کنند.

 

 

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • می شناسیدش
    حوا و عشق...
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • فهرست موضوعی یادداشت ها

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  • آوای آشنا

  •